Meet the Stud: Sarah

Bij Brainstud maken we alles in-house, met onze eigen mensen, in eigen studio’s en onder eigen regie. We hebben dan ook veel verschillende expertises onder 1 dak; van projectleiders en onderwijskundigen, tot programmeurs en vormgevers.

 

In de rubriek ‘Meet the Stud!’ stellen we elke keer een andere collega aan jullie voor. Deze keer is het de beurt aan schrijver en supportdesk medewerker Sarah!

 

 

Door: Juliën Schoonbrood

Gepubliceerd op: 01-06-2021

Sarah FOTO SARAH 1 COMPR

Hoi Sarah! Wat is jouw rol binnen Brainstud?

“Ik werk op de supportdesk van All You Can Learn. Daarnaast ben ik schrijver, en begeleid ik andere schrijvers. Op de support desk help ik gebruikers met al hun vragen en eventuele technische problemen. Ook krijg ik vragen over de inhoud van leerprogramma’s, of hoe scholen met het leerplatform aan de slag kunnen gaan. Via telefoon, chat en mail spreek ik vooral docenten, en af en toe ook studenten.

Ik schrijf voornamelijk voor keuzedelen en andere leerprogramma’s op All You Can Learn. De onderwijskundigen en inhoudsdeskundigen stellen een blauwdruk op, en op basis daarvan werk ik opdrachten uit. Af en toe schrijf ik ook opdrachten voor andere klanten of Academies. Ik heb al te maken gehad met verschillende uiteenlopende onderwerpen; van Voedingsleer tot Maritiem Technisch Leidinggevende! Het is altijd interessant om in een nieuw onderwerp te duiken. Ik heb al heel wat opdrachten gelezen en geschreven, en denk dat ik daardoor ook veel inhoudelijke vragen kan beantwoorden.

Daarnaast begeleid ik ook andere schrijvers, voornamelijk sinds dit schooljaar. We maken natuurlijk steeds meer leerprogramma’s en opdrachten. Ik kan dat niet meer allemaal zelf doen, dus we schakelen steeds vaker externe schrijvers in. Daarbij begeleid ik hen door opdrachten te bekijken, feedback te geven en te helpen waar nodig. Eigenlijk ligt de eindredactie bij mij.”

Hoe lang werk je nu bij Brainstud, en hoe ben je hier terecht gekomen?

“Ik werk hier nu iets langer dan 1,5 jaar; sinds oktober 2019. Ik zag een vacature online voorbij komen en heb even de website bekeken. Het bedrijf sprak me gewoon heel erg aan, en de vibe die ik ervan kreeg gaf me een goede eerste indruk. In de gesprekken die daarna volgden werd die indruk ook bevestigd!”

Wat deed je voordat je supportdesk medewerker werd?

“Ik heb Mediaredactie gestudeerd op het Cibap, dat sluit eigenlijk heel goed aan bij wat ik nu doe. Voordat ik bij Brainstud werkte heb ik altijd in de horeca gewerkt. Mijn ouders hadden ook een horeca bedrijf, dus daar ben ik eigenlijk in opgegroeid. Toen ik niet meteen een baan in mijn vakgebied kon vinden was de meest vanzelfsprekende keuze om weer in de horeca aan de slag te gaan. Ik vind de horeca heel leuk, maar het is uiteindelijk niet wat ik wilde blijven doen. 

Bij Brainstud solliciteerde ik natuurlijk op de functie van support medewerker, maar toen in mijn eerste gesprek ter sprake kwam dat ik Mediaredactie heb gestudeerd, werd er direct gevraagd of ik het ook leuk zou vinden om opdrachten te schrijven. Dus op die manier sloot deze baan al meteen aan bij mijn opleiding! Er zijn natuurlijk ook momenten waarop het rustig is op de supportdesk, dus dan is het een goede combi om ernaast opdrachten te schrijven. 

Vanuit de horeca nam ik veel ervaring mee op het gebied van klantvriendelijkheid, wat ik op de supportdesk weer goed kon gebruiken. Al heb ik voornamelijk veel leuke gesprekken met eindgebruikers! Er zijn ook een aantal docenten die ik vaker spreek, dus ik heb het idee dat we elkaar inmiddels een beetje kennen. We beginnen ook altijd met een kort persoonlijk gesprek, zo van “Hé, hoe is het?”. Wat grappig is, mensen vragen ook wel eens “Ik zie dat jullie in Zwolle zitten. Daar ga ik dit weekend heen, heb je nog tips?”. Ik heb eigenlijk niet vaak vervelende gesprekken en het is ook leuk om van scholen en docenten te horen dat ze onze supportdesk zo waarderen!”

Aan de slag met het redigeren van opdrachten.
Aan de slag met het redigeren van opdrachten.

Hoe is het om te werken bij Brainstud, met de andere Studs?

“Kort gezegd: Top! De sfeer binnen het bedrijf is heel goed, al is het op afstand natuurlijk wel net even anders. Ik vind het fijn dat je hier niet zo’n hiërarchie hebt en dat je alles met iedereen kunt bespreken. Tegelijkertijd werken we allemaal heel hard. De combinatie van zo’n goede sfeer en hard werken is echt top!

Er zijn natuurlijk een aantal collega’s waar ik veel mee samenwerk, en andere collega’s die ik minder spreek, zeker nu. Naast de externe schrijvers werk ik voornamelijk samen met Marante en Samantha. Samantha werkt sinds kort ook op de supportdesk. Het is eigenlijk wel heel leuk om nu een collega te hebben met dezelfde functie, die de leuke dingen én de struggles van support begrijpt. Ik heb namelijk zo’n anderhalf jaar de support in mijn eentje gedaan. Dat was ook wel even zoeken qua overdragen en inwerken. Ik had natuurlijk een hele specifieke functie. Veel wat voor mij vanzelfsprekend was, zat vooral in mn hoofd, en nu moest het op papier komen! Voor docenten is het trouwens ook wel even wennen hoor. Na anderhalf jaar de ‘stem van support’ te zijn geweest, halen ze mij en Samantha nog regelmatig door elkaar.”

Wat betekent ‘Next level education’ voor jou, en hoe ben je hier dagelijks mee bezig?

“Dat iedereen gewoon op zijn eigen manier kan leren. Ik ben zelf bijvoorbeeld op de middelbare school begonnen op vwo, maar ik kon totaal niet uit boeken leren. Vervolgens ben ik afgestroomd naar de havo en dat paste veel beter bij me. Online leeromgevingen bieden mooie mogelijkheden om verschillende vormen van onderwijs aan te bieden. Op All You Can Learn bijvoorbeeld kunnen studenten zelf kiezen welke opdrachten ze willen uitvoeren. Als je bijvoorbeeld het liefst een verslag schrijft, dan zoek je die opdrachten uit. Maar gaan je liever op pad om bijvoorbeeld een interview te houden, dan zitten dat soort opdrachten er ook tussen. Zo kan iedereen eigenlijk op z’n eigen manier leren! Ook geven docenten aan studenten soms nog meer vrijheid in het uitvoeren van opdrachten, als het leerdoel maar aan bod komt. Dat vind ik heel mooi om te zien.

Daarnaast vind ik ook dat je in educatie heel goed moet nadenken over de beeldvorming naar de studenten toe. Ik probeer bijvoorbeeld in casussen die ik schrijf te verwerken dat Kees kapper is, en juist Fatima op een jachtwerf werkt. Zodat je ook in opdrachten wegblijft van bepaalde stereotypen. We moeten ons daar echt bewust van blijven, want het is heel belangrijk dat studenten zich herkennen in opdrachten. Je denkt misschien “Dat zijn details”, maar dat zijn echt belangrijke dingen die meespelen in de beeldvorming van studenten! Dit geldt overigens niet alleen voor casussen en opdrachten, maar ook voor afbeeldingen die we gebruiken.”

 

Voedingsleer is één van de vele leerprogramma's die Sarah geschreven heeft!
Voedingsleer is één van de vele leerprogramma's die Sarah geschreven heeft!

Welk project vond je het leukst om te doen, of ben je het meest trots op?

“Het leukste om te doen vond ik de leerprogramma’s Eetcultuur en -wensen, en Voedingsleer. Dat komt met name omdat dat ook echt mijn eigen interessegebied is. Voedingsleer is een programma waar ik ook echt trots op ben. Het gaat namelijk over best wel gevoelige en belangrijke onderwerpen, bijvoorbeeld allergenen in de bakkerij-wereld. Dus dat was wel uitdagend om te maken! Ook het begeleiden van de schrijvers vind ik erg leuk om te doen. Als je dan de laatste feedback geeft, en er staat uiteindelijk een mooi eindproduct, dan is dat ook wel iets om trots op te zijn. 

Daarnaast ben ik ook als assistent-coach betrokken geweest bij het begeleiden van studenten, voor de opleiding Goud- en Zilversmid van Zadkine Vakschool Schoonhoven. Ik heb bij verschillende keuzedelen hun opdrachten voorzien van feedback. Ook heb ik gekeken hoe ze in opdrachten meer konden focussen op hun vakgebied, namelijk het starten van een sieraden business. Ik heb hen dus een beetje begeleid op dat gebied, en zo een kijkje kunnen nemen in de rol van coach. Erg interessant om te doen, ook vanuit mijn support rol!”

Heb je nog een leuk weetje voor ons? Over jezelf, of iets dat je geleerd hebt tijdens je werk?

“Naast mijn werk bij Brainstud ben ik ook nog ondernemer. Ik heb namelijk een webshop (genaamd Gioia) waarop ik Sardijnse sieraden verkoop. Ik ben half Italiaans, mijn vader komt van Sardinië, en heb altijd een mooie Sardijnse ring van mijn oma gedragen. Dat is een hele typische en herkenbare stijl, en ik kreeg vaak vragen over waar ik die ring had gekocht. Maar je kunt die sieraden alleen op Sardinië kopen.

Ik wist altijd al dat ik ooit wilde ondernemen. Dat zat er al een beetje in, ook omdat mijn ouders ondernemers waren. Ik wist alleen nooit zo goed wat ik dan wilde, maar na een stage bij een bedrijf in Zwolle wat ook sieraden verkocht, ontdekte ik dat dat eigenlijk wel een wereld was die ik heel leuk vond. Dus dat gecombineerd met de vragen over mijn ring, leidde eigenlijk tot de oprichting van mijn webshop. Als ik nu vragen krijg over die ring, dan kan ik mensen vertellen dat ze die bij mij kunnen kopen!

Ik merk dat veel klanten specifiek fan zijn van Italië, of Sardinië, en die vinden het dan leuk om iets te hebben wat hen daar aan doet denken. Ze komen dan bij mijn webshop uit, ook omdat het de enige in Nederland is met deze specifieke stijl. Wel leuk, ik had er geen verwachtingen bij, maar het gaat eigenlijk heel goed!”

Sarah FOTO SARAH 1 COMPR

Leuk Sarah, bedankt!

Wil jij meer informatie?