Als de brandweer!

Vliegtuigincidenten vinden meestal plaats op of nabij een luchthaven. De rol van de luchthavenbrandweer is dan groot, maar overheidsbrandweer en andere hulpdiensten zijn ook onmisbaar! Dit blended leerprogramma bereidt brandweerlieden voor op incidenten.

Organisaties 1 header 12 04 10 0521brandweer schiphol 1

Uitdaging.

In Nederland vliegen jaarlijks zo’n 80 miljoen passagiers van en naar Nederland, waarvan er ruim 70 miljoen vertrekken en aankomen op Amsterdam Airport Schiphol. En het luchtverkeer neemt nog steeds toe, onder andere door de verdere uitbreiding van Lelystad Airport. Hoewel vliegen één van de veiligste vormen van transport is, doen zich hierbij ook ongevallen voor. 80% van deze ongevallen vindt plaats op of nabij een luchthaven. Op dat moment is de rol van de luchthavenbrandweer groot, maar ook de overheidsbrandweer en andere hulpdiensten zijn onmisbaar!

De brandweer van Amsterdam Airport Schiphol werd gevraagd een programma te ontwikkelen om de nationale overheidsbrandweer (uit diverse veiligheidsregio’s) voor te bereiden op het optreden bij vliegtuigincidenten. In co-creatie met de Brandweer Schiphol heeft Brainstud het blended leerprogrammaVliegtuigincidentbestrijding’ inhoudelijk en visueel ontwikkeld. In het leerprogramma refereren we steeds naar een waargebeurd praktijkvoorbeeld, namelijk de Poldercrash. 

De Poldercrash. | Foto: Fred Vloo - RNW
De Poldercrash. | Foto: Fred Vloo - RNW

Leeroplossing.

Het leerprogramma bestaat uit vijf hoofdstukken en begint met een model, waarin de verschillende fases van een inzet worden uitgelegd. Tijdens de uitleg van het model verwijzen we steeds naar de Poldercrash. Dit herkenbare voorbeeld laat namelijk goed zien dat het model in de praktijk anders uitpakt dan in theorie!

Daarnaast leren cursisten meer over de constructie en gevaren van diverse toestellen, zoals verkeersvliegtuigen, sportvliegtuigen, F-16’s en helikopters. Door de werken met 3D-modellen, kunnen cursisten verschillende toestellen van alle kanten bekijken. Zo leren ze, zonder de toestellen ooit in real-life gezien te hebben, toch waar de (nood)uitgangen en gevarenzones zich bevinden.

 

Door de 3D-modellen kunnen cursisten de toestellen leren kennen van alle kanten.

Als aanvulling op de 3D-modellen maken we gebruik van interactieve widgets, schematische tekeningen en foto’s en video’s van de uitvoering. Elk hoofdstuk eindigt met een oefentoets en het gehele leerprogramma wordt afgesloten met een eindtoets, die de cursist uitdaagt en kijkt of de benodigde kennis onthouden is.

Het leerprogramma wordt blended ingezet. Allereerst doorlopen brandweerlieden de online lesstof, en toetsen ze hun kennis. Vervolgens vindt er een praktijktraining plaats op de Brandweer Oefenplaats van Brandweer Schiphol, waar het geleerde in de praktijk gebracht moet worden tijdens een nagebootst incident.

Tijdens de uitleg van het model verwijzen we steeds naar het praktijkvoorbeeld van de Poldercrash.
Tijdens de uitleg van het model verwijzen we steeds naar het praktijkvoorbeeld van de Poldercrash.01 / 02
Elke fase van de incidentbestrijding wordt visueel uitgewerkt.
Elke fase van de incidentbestrijding wordt visueel uitgewerkt.02 / 02

Wil jij meer informatie?